Extending Copyright Protection to Audiovisual Performances in Canada: Implementing the Beijing Treaty on Audiovisual Performances
La Revue canadienne de propriété intellectuelle (RCPI) est une revue professionnelle examinée par les pairs. Elle est envoyée aux plus que 1 800 membres de l'IPIC sans frais et peut être achetée par les non-membres à un frais. Si vous désirez voir les articles inclus dans la RCPI, vous pouvez consulter notre base de données ci-dessous.
Toute personne peut soumettre un article pour la RCPI. Le Comité de rédaction de la RCPI accueille des textes plus courts (2 000 à 5 000 mots) pouvant être inclus dans la section de notes ou encore, des articles plus longs et plus approfondis. La longueur maximale d’un article est de 20 000 mots, références incluses. Les articles peuvent être soumis en français ou en anglais et chaque article devra être accompagné d’un résumé d’une longueur de 150 mots.
Chaque soumission est révisée à double insu : les réviseurs ne connaissent pas l’identité des auteurs et les auteurs ne sont pas au courant de l’identité de leurs réviseurs. De plus, les articles soumis doivent être originaux et ne doivent pas avoir été publiés auparavant ailleurs.
Si vous désirez soumettre un article pour une prochaine édition de la RCPI, veuillez communiquer avec admin@ipic.ca.
Revue canadienne de propriété intellectuelle
Partagez
Extending Copyright Protection to Audiovisual Performances in Canada: Implementing the Beijing Treaty on Audiovisual Performances
Numéro : Volume 33
Auteur(e)(s) : Stephanie C. Kolla
Résumé :
Traditionally, copyright was granted only to authors in their works. As the law developed, other individuals sought to have copyright extended to protect their efforts. The reform of performers’ rights under copyright has been driven primarily through international conventions, including the Rome Convention for the Protection of Performers, Producers of Phonograms and Broadcasting Organizations, the WIPO Performances and Phonograms Treaty (WPPT), and, most recently, the Beijing Treaty on Audiovisual Performances. The Beijing Treaty attempts to fill the gap left by the Rome Convention and the WPPT and extends copyright to audiovisual performances. The implementation of performance rights in Canada has flowed directly from these international obligations. Canada is not a signatory to the Beijing Treaty and, as a result, the rights granted in the Copyright Act currently reflect this gap and explicitly exclude economic and moral rights in performances authorized and fixed in cinematographic works. This article considers the justifications for extending audiovisual performance rights under the Copyright Act and analyzes the current state of audiovisual performance rights under Canadian law, specifically sections 15, 16, 17, and 17.1 of the Copyright Act. I argue that the current provisions under the Canadian Act would be enough to meet the minimum requirements of the Beijing Treaty. However, in suggesting ways to fill the gap left by the Rome Convention and the WPPT, this article considers other international copyright schemes to offer recommendations for implementing and extending audiovisual performance rights under the Canadian Copyright Act.